Saturday, January 10, 2015

'cause I'm in a New York state of mind'


Den mest umiddelbare indvirkning New York havde på mig var behovet for at tage livtag med den lethed og råhed jeg mødte i kunsten der. En landskabsmaler i New York? Jeg var selv overrasket over hvor meget jeg rent faktisk kunne bruge Manhattan indenfor mit eget maleriske univers og udtryk. Ingen nye retninger kom ud af den rejse, men en masse ny inspiration, nye synsvinkler . . . som f.eks. en sejltur på Hudson River, der bragte os helt ned til The Palisades hvor der, overraskende nok, er overvældende vild og rå natur.

Om det er skove, bjerge - eller i dette tilfælde her - skyskrabere - der bryder horisonten, har ingen betydning for det samlede billede.

Oplevelsen bekræftede de retninger jeg allerede bevægede mig i . . . historisk vigtige kunstnere forblev de samme, jeg var interesseret i før - nogle af de abstrakte ekspressionister - Mark Rothko, Pollock og  Barnett Newman . . . og jeg så nogle fine arbejder af Hudson River School Painters.
Men effekten på mig var mere det kæmpe boost af kollektiv energi, jeg kunne føle i byen, og som vel alle der har befundet sig i New Yorks crash af kulturer, kunst og folkeslag i alle farver, har oplevet!



No comments: